SEO: hoe dan?

Het is geen geheim dat Google de grootste zoekmachine is op het internet. Daarmee is het ook een grootmacht op het internet. Hoe wordt je website gevonden? Juist, op Google. Daarom is er al zo lang als Google dé zoekmachine van het internet is, SEO. Zoek machine optimalisatie, of zoals het dan in het Engels Search Engine Optimization is, heeft alles te maken met het hoger eindigen op de zoekmachines. Nu is SEO al jaren geen onbekende online marketing discipline. Er waren nog wel eens trucjes om hoger te ranken op de SERP (Search Engine Result Page), maar dit is tegenwoordig sterk door de zoekmachines teruggebracht. Het zogenoemde Black Hat SEO mag niet meer en kan eigenlijk ook gewoon niet.

 

 

Hoe dan wel?

Het is eigenlijk heel simpel. Je moet Google, of elke andere zoekmachine, in de kaart spelen. Hoe je dit doet? Het is in principe heel makkelijk. Het begint met de basis van je website. Is je website snel genoeg of kan het beter, heb je een SSL-certificaat, is je site responsive, zijn je pagina’s logisch opgebouwd, heb je een sitemap, enzovoorts, enzovoorts. Wanneer de basis goed is komt de tweede speler om de hoek kijken: Content.

content

Content is kort door de bocht: Alles wat leesbaar/zichtbaar is voor de gebruiker van je website. Dit zijn dus je teksten, afbeeldingen, video’s en zelfs het kruimelpad. De meest voorkomende versie van optimalisatie is toch wel het optimaliseren van tekst. Om een paar voorbeelden te geven moet je tekst tussen de 300 en 500 woorden bevatten. Daarin laat je de keywords in terug komen. Je verdeelt de tekst netjes en gebruikt headers om je tekst op te bouwen.
Een ander stukje content zijn de afbeeldingen. Vaak worden afbeeldingen niet of slecht ingezet. Je kunt allereerst er voor zorgen dat je afbeeldingsbestand al een zoekterm bevat als naam. Verder kun je in je website een alternatieve beschrijving toevoegen of ‘alt’ invoeren. Dit zorgt er wederom voor dat je beter zichtbaar wordt, maar nu dus ook bij de afbeeldingen.

Meta

Jarenlang zijn de Meta's gebruikt om je verschijning in de SERP's te personaliseren. Het bestaat uit een aantal onderdelen:

  • meta title
  • meta description
  • meta tags

Eigenlijk kunnen we de laatste gewoon overslaan, aangezien deze niet echt voor de zoekmachines van belang zijn.

Meta title

De Meta title is de titel die de zoekmachine (waarschijnlijk) weergeeft als jou pagina gevonden wordt. Aan de Meta title zitten wat 'regels'. Lang is er in SEO land geroepen dat de titel niet langer mag zijn dan 60 tekens. Dit is nogsteeds een veilige marge, maar wil je het maximale uit je title halen, dan moeten we in pixels gaan denken. De 'container' waar google het resultaat in toont is 600px breed. Dit geeft ruimte voor ongeveer 70 tekens (afhankelijk van de breedte van de tekens) inclusief spaties. Een tool om dit te testen is de Title Tag Preview Tool van Moz.com.

Meta description

Jaren lang is de lengte van de Meta description aangehouden op niet meer dan 160 tekens. Echter heeft google recent de lengte aangepast naar 320 tekens voor de pc. Dit zorgt dus voor een stukje extra ruimte om je product, pagina of dienst te beschrijven. Maar gaat iemand met mobiel op zoek, dan zal deze toch weer ingekort gaan worden.

Autoriteit

Verder is het belangrijk om autoriteit te hebben. Wat dit inhoud? Je site krijgt links van andere site. Het basis principe van google is er op gebouwd om sites met meer backlinks een hogere positie te geven. Dus kort door de bocht, meer links is hoger ranken. Alleen klopt dit niet meer helemaal. Je mag niet opeens explosief in je links groeien en je moet een natuurlijk backlink profiel hebben. Maar goed, hier wil ik je natuurlijk alles over vertellen als je contact met me op neemt.

Is dit alles?

Nou nee... Eigenlijk zou ik uren kunnen doorgaan (licht overdreven natuurlijk) over SEO. Maar goed, dat zorgt er wel voor dat ik geen mensen meer overhoud op mijn website. Natuurlijk is dit nog maar het tipje van de sluier.
Wil je meer weten over SEO en hoe we dit voor jouw website kunnen toepassen? Neem dan vrijblijvend contact op om te kijken hoe wij jou zichtbaarheid kunnen verhogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *