Facebook voor bedrijven

Facebook is tot op heden nog steeds een grootmacht als het om sociale netwerken gaat. Het is dus ook (nog steeds) een interessant platform om je als bedrijf op te profileren en je (potentiële) klant en doelgroep te bereiken. Natuurlijk kan iedereen een Facebook pagina maken en een bedrijfspagina maken, maar wat dan?

POSTEN

Het is zaak om je doelgroep te stimuleren. Zo zijn er natuurlijk honderden mogelijkheden om meer bereik te genereren en meer reactie te verkrijgen. Van alle opties is posten toch wel de goedkoopste. Onder posten verstaan we alles wat je plaatst op je pagina. Dit kan van foto’s tot filmpjes gaan, maar ook een simpele tekst en reactie telt hier mee. Even wat tips:

  1. Plaats een afbeelding, ook al wil je eigenlijk gewoon een tekst plaatsen.
    • Afbeeldingen trekken de aandacht. Als de aandacht gegrepen is heb je een grotere kans op lezers. Houdt hierbij wel rekening dat de afbeelding nog relevant mag zijn.
  2. Speel in op situaties en evenementen.
    • Goed voorbeeld is koningsdag welke er aan zit te komen. Zo heb ik vorig jaar voor L!nQ en Locker Company deze afbeeldingen gemaakt.
    • test
  3. Gebruik niet standaard drie puntjes achter de zinnen…
    • Drie puntjes staan voor veel lezers als een accent. Dit houdt in dat het gelezen word op een zeurende manier, een vertraging of met sarcasme. Probeer deze alleen te gebruiken als de situatie zich hier voor leent.
  4. Plaats met regelmaat.
    • Er is vaak beweerd dat je constant moet plaatsen. Dit is maar de vraag. Waar het om gaat is dat je bezoekers een regelmatige update krijgen en niet overspoeld hoeven te worden. De reden dat er vaak beweerd wordt dat je elke dag moet plaatsen is dat het meer bereik levert. Ikzelf ben voorstander van minder plaatsen en hogere waarde leveren.
      • Voorbeeld:
        1. ik post elke dag iets en bereik daarmee 100 mensen per keer;
        2. ik post 2x per week iets en bereik daarmee 500 mensen per keer;

Ikzelf zou dus voor de tweede optie gaan. Het bericht bereikt meer mensen in één keer. Dit komt doordat het beter gelezen wordt, een keer extra geliked of zelfs gedeeld wordt. Wanneer je iedere dag iets plaatst, wordt het als iedere dag aardappelen en vlees. Het doet zijn werk wel, maar je verliest de interesse.

ADVERTEREN

Op Facebook kun je gericht adverteren op je doelgroep. Dit is niet duur, maar wel interessant. Waarom het interessant is? Omdat je heel specifiek kunt richten op bepaalde groepen. Zo kun je de demografie heel duidelijk bepalen met keuze uit:

  • woonplaats
  • leeftijd
  • interesses
  • scholing
  • etc.

Zo gooi je niet direct al je geld over de balk, maar bepaal je zelf (ongeveer) bij wie je advertentie terecht komt. Kijkend naar de kosten is adverteren niet erg duur. Je kan zelf je budget bepalen per dag of per week. Ook kun je aangeven wanneer je wil betalen. Dat houdt in, wanneer je advertentie gezien wordt, of wanneer er daadwerkelijk op geklikt wordt. Een ideale oplossing voor een startend bedrijf met een kleiner budget.

STRAFPUNTEN

Facebook is voornemend om strafpunten uit te delen aan Facebookpagina’s die spam acties voeren. Deze acties zijn ook wel bekend als “engagement bait”. Hier onder vallen de volgende acties:

VOTE BAITING (stemmen)

Je kent het vast wel: er worden 2 of meer plaatjes geplaatst met de vraag om te stemmen op het plaatje dat jij het leukst, lekkerst, tofste of wat dan ook vind door het plaatsen van een emoji (like, hartje, lachen, verbaasd, etc.).

REACT BAITING (vragen om reactie)

Een beetje vergelijkbaar met de vorige al gaat het hier niet om het kiezen van een bepaald plaatje, maar om mensen te laten reageren d.m.v. een emoji.

SHARE BAITING (vragen om te delen)

Simpel gezegd: het wordt bestraft als je mensen gaat vragen om te delen.

TAG BAITING (vragen om tags)

Het welbekende stukje: aan wie denk je bij het zien van dit plaatje, tag hem of haar.

COMMENT BAITING (vragen om reactie)

Het vragen om een reactie zoals: Reageer met “IKKE” als je vaak met tomaten gooit!!1

GEVOLGEN

In principe zorgt dit er voor dat je tijdlijn een stukje schoner wordt. YEAH!!! Minder van die like, share en win spam die voorbij komt. Dat is dan het persoonlijke stukje, voor bedrijven gaat het inhouden dat je bereik daalt en je posts dus minder gelezen gaan worden.

UITZONDERINGEN

Gelukkig zijn er uitzonderingen voor uitzonderlijke situaties. Zo mag je altijd om hulp vragen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om een advies of aanbeveling vragen. Ook mag er bij vermiste personen wel gevraagd worden om te delen en mogen goede doelen de acties doorzetten om geld in te zamelen.

RECAP

  • Maak een pagina
  • Post met regelmaat
  • Maak waardevolle content
  • Gebruik afbeeldingen
  • Adverteer om gericht te je boodschap over te brengen
  • SPAM niet

Best gemakkelijk toch? Mocht je er toch niet uitkomen of wil je een specifiekere uitleg? Neem eens vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat wij voor u kunnen doen.

Bron: